Wat is de meerwaarde van goed geluid?

Video is meer dan alleen beeld. Geluid is vaak een significant middel om je boodschap over te brengen. Daarom duiken we hier in dit onderwerp!

Geluid kent diverse vormen. Je hebt bijvoorbeeld geluid op locatie, voice-overs, muziek en geluidseffecten. Meestal werk je echter met een selectie hieruit of combinatie hiervan. De meerwaarde is enorm; kijk maar eens een video met mooie beelden, maar met waardeloos geluid!

De legendarische regisseur David Lynch zei ooit: Films are 50 percent visual and 50 percent sound. Sometimes sound even overplays the visual.”

Geluid als een vertelmiddel

Een opname is heel wat anders dan ons eigen subjectieve gehoor. Wij kunnen als we met elkaar praten best goed filteren en geluiden die we liever niet horen tot op zekere hoogte negeren. Bij een opname werkt het anders, gezien de gevoeligheid van een microfoon geen rekening kan houden met wat wel of niet interessant is. Daarom is het van groot belang om hier tijdens de opnames rekening mee te houden.

Een tijdslijn met audio waveforms

Met een professionele geluidsman op locatie heb je altijd kraakheldere opnames. Toch blijft het verstandig om hier rekening mee te houden in de eerste fasen van het ontwerpen van je video of film. Wat wil je met het geluid bereiken?

De meerwaarde van voice-overs, muziek en geluidseffecten

Vaak dienen interviews die je opneemt als voice-over. Je hoeft de persoon die je hoort spreken dus niet (altijd) in beeld te zien. Dit is een goede methode om een verhaal te vertellen op een authentieke manier. Er kan natuurlijk ook gekozen worden voor een losse voice-over. Hiervoor zorgen wij altijd voor de juiste stem en een mooie warme cleane opname.

De meerwaarde van goed geluid is al jaren best practice bij studiomuziek

Wij werken vaak met muziek die we kiezen afhankelijk van jouw doelgroep. De mooiste muziek laat je componeren, maar we beschikken ook over een grote library met rechtenvrije muziek. Muziek is meer dan alleen een opvulling: het ondersteunt emoties of benadrukt een bepaalde energie. Met muziek kun je de boodschap in beeld echt onderstrepen.

Geluidseffecten komen vooral tot hun recht in een mooie mixage. Animaties komen meer tot leven en kunnen gebruikt worden om emoties of handelingen te benadrukken. Met de juiste effecten en mixage kun je een video helemaal tot leven brengen!

Geluid als een vertelmiddel

Beeld en geluid die op de juiste manier ingezet worden gaven een resultaat dat meer oplevert dan de som der delen. Dit kan zo ver gaan dat geluid het oog kan sturen.

Als kijker en luisteraar reageer je op wat de zintuigen je vertellen. Geluid kan een kijker vertellen wat zij zien, bijvoorbeeld door in interactie te laten horen dat een object heel erg zwaar is als het neergezet wordt. Geluid kan ook je positie als kijker bepalen. Waar zit je in de video? Kijk je toe of zit je er midden in? Geluid kan door gaan waar het beeld eindigt en je vertellen dat de wereld groter is dan alleen het kader van de camera.

In The Upside Down speelt het geluid een belangrijke rol om een verhaal te vertellen en om frictie tussen twee werelden (onder en boven water) te creëren tot die uiteindelijk samenkomen tot één geheel in de vorm van een nieuw product. Geluid stuurt je oog, geeft eigenschappen aan het materiaal en benadrukt ook de spanningen die vrij komen bij het tot stand komen van het product. Doordat het geluid meer op het gevoel van de kijker richt dan enkel op de feitelijkheid van het proces is dit veel interessanter.

Diëgetisch en Non-diëgitsch geluid

De samenwerking tussen beeld en geluid kun je opdelen in diëgetisch en non-diëgitsch geluid. Dit houdt in dat je geluid wel of niet kunt linken aan wat je in beeld ziet. Maak je een commercial over stofzuigers, dan is het logisch dat je de motor hiervan wil laten horen. Dit is een voorbeeld van diëgetisch geluid.

Non-diëgetisch geluid is juist niet te koppelen aan een bron in beeld. In het voorbeeld The Upside Down hoor je regelmatig hoe het soundscape van de video niet vanaf een duidelijke bron komt, zoals aan het einde van de video waar de montage vooral wordt benadrukt. Dit betekend niet dat je zomaar alles hiermee kunt doen: je wil altijd zorgen dat je geluid echt zorgt dat de kijker een meer complete ervaring heeft bij het kijken van de video.

Geluid heeft ook als meerwaarde door specifieke effecten te benoemen of te vergroten

Overigens is geluid dat duidelijk ‘uitvergroot’ is, zoals het verzwaren van een druppel op het watervlak nog steeds diëgetisch. Het mag dan wel een bewuste creatieve keuze zijn die niet perse realistisch is, maar die juist bestaat om een bron in beeld extra power te geven.

De meerwaarde van geluid kan zowel subtiel zijn als overduidelijk aanwezig!

Goed geluid is betaalbaar en heeft een grote meerwaarde

Een investering in goed geluid bij video is altijd de moeite waard. Van alle departementen is dit wellicht het departement dat het minste op de begroting drukt maar dat wel echt extreem bepalend is in de kwaliteit van de kijkervaring voor jouw doelgroep.

Vraag een offerte bij ons aan of neemt contact op!

Lees hier meer over sounddesign specifiek, met leuke voorbeelden:

 

En lees hier over hoe audio onderdeel is van je merktidentiteit: